هدف حملات انتحاری و تفرقه‌افگنی بین مسلمانان
12/29/2017 | دیگران

    جالبیت   |  

4.9

5/


ارزیاب کنندګان:8

نویسنده: تمیم افشار
انتحاری پدیده‌ای است که برای مردم افغانستان ناآشنا نبوده و یک‎و نیم دهه است که با این مردم هم‌زیستی دارد. بعد از حکومت طالبان و ورود امریکا به افغانستان، انتحاری هم برای مردم این کشور هدیه داده شد. ورود امریکا و پیدایش انتحاری در افغانستان هم‌زمانیِ جالبی دارد؛ گویا که انتحاری تحفه‌ای باشد از کشور به ظاهر دوست(امریکا). در طول یک‎ونیم دهۀ که از ورود امریکا به افغانستان می‌گذرد، مردم این کشور شاهد حملات خونین انتحاری بوده‎اند که انسان‌های بی‌گناه زیادی کشته و خانه‌های زیادی ویران شد.
 افغانستان را باید کشوری انتحاری‌زده نامید؛ چون هیچ مکانی دور از انتحاری نمانده است. مردم این افغانستان در هیچ جایی در امان نیستند؛ حتی فی‌الحال مردم در مساجد احساس امنیت نمی‌کنند. در خصوص مسببین حملات انتحاری گمانه‌های زیادی وجود دارد؛ گاهی طالبان، گاهی داعش و زمانی هم بعضی گروهای دیگر عامل حملات انتحاری شناخته می‌شوند؛ اما این‌که رهبری این حملات را کی به عهده دارد، کسی سخنی نگفته و مطلبی ننگاشته شده است.
برای فهم و تحیل هرچه بهتر موضوع، باید گروه و یا قدرتی را جستجو کرد که منافع‌اش گره خورده با حملات انتحاری باشد؛ در نتیجه‌ی حملات انتحاری در افغانستان برای کشوری چون امریکا منفعت متصور است. با کنکاش دقیق می‌توان نتیجه گرفت که با قدرت زیادی که امروز امریکا دارد، با حضورش در افغانستان برای کشورهای همسایه مجالی برای فعالیت‌های خراب‎کارانه نخواهد بود و تنها بازیگر مؤفق در افغانستان فقط کشور امریکاست و بس.
 اصل مطلب از این قرار است که با ورود امریکا به افغانستان، بعضی کمپنی‌های امنیتی امریکایی؛ مانند: بلک واتر و شبکه استخباراتی مایکل سمپل وارد افغانستان شدند که جنگ امریکا در افغانستان توسط بلک واتر به پیش برده می‌شد و این شبکه‌ها به جزء منافع امریکا به چیزی فکر نکرده و از هر راهی‎ به دنبال منافع‎شان هستند. کشتن، بمباردمان خانه‌های مسکونی‎که در ولایات جنوبی زیاد اتفاق افتاده و حتی انتحاری در اماکن عام و مقدس از جمله راه‌های است که منافع امریکا به آن گره خورده و کمپنی بلک واتر این کار را به پیش می‌برد.
امریکا در تلاش است که با تفرقه‌افگنی و ناامن‌کردن افغانستان، بقایش را درین کشور حفظ کند. با حضور امریکا در افغانستان منافع زیادی برایش متصور است؛ استفاده از منابع طبیعی افغانستان و استفاده از مزیت‌های جغرافیای این کشور در صدر اهداف آن قرار دارد. امریکا با استفاده از منابع طبیعی به اهداف اقتصادی و با استفاده از جغرافیا به اهداف سیاسی‌اش نایل می‌شود. حملات انتحاری در مساجد که واکنش‌های زیادی را هم برانگیخت، برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان افغانستان صورت می‌گیرد. برآیندی‎که حملات انتحاری در مساجد دارد، کشتن مسلمانان و ایجاد دشمنی بین دو مذهب شیعه و سنی می‌باشد که هر دو به نفع امریکا است. اختلافات بین مذاهب، جامعه را به سوی ناامنی خواهد برد و ناامنی هم تنها دلیلی است که امریکا برای حضورش در افغانستان بهانه می‌کند.
حمله‌ی انتحاری در مسجد جوادیه هرات و امام زمان در کابل از جمله بزرگ‎ترین حملاتی بود که به مقصد ایجاد تفرقه و دشمنی بین مذاهب تشیع و تسنن صورت گرفت. امریکا از تفرقه بین مسلمانان در دیگر کشورها استفاده زیادی نموده است، مثلاً در کشورهای خاورمیانه از اختلافات میان مذاهب سود زیادی برده که سال‌هاست ازین حربه علیه مسلمانان استفاده می‌کند. تا آمریکا در افغانستان و دیگر سرزمین‎های اسلامی حضور داشته باشد، جنگ، ناامنی، انتحاری، توحش و انسان‌کشی هم موجود خواهد بود؛ چون پشت این همه فجایع امریکا قرار داشته و برای کسب منافع‌اش از هیچ عملی چشم‌پوشی نمی‌کند.
برای رهایی از مصائب و فجایعی‎که بر مسلمانان آمده، جزء اتحاد مسلمانان و رهایی از قید بیگانگان راهی وجود ندارد. از زمانی مسلمانان دچار مشکل شدند که اتحاد از میان‎شان رخت بربست و به نام‌های کشور، قوم، سمت، نژاد وغیره از هم جدا شدند، تفرقه بین مسلمانان آب را گل‌آلود کرده و وضعیت را از آن‌چه که هست بدتر می‌کند.
بر مسلمانان است تا به قول الله سبحانه وتعالی که "مؤمنین با هم برادر اند" عمل نموده و زندگی دنیا و آخرت خود را تضمین نمایند. هیچ قوم، مذهب و کشوری را بر دیگری ترجیح ندهند، در بین‎شان شیعه و سنی، پشتون، تاجیک، ازبک و هزاره معنای نداشته باشند و به مرزهای تحمیلی بین‎شان؛ مانند افغانستان، ایران، پاکستان وغیره توجهی نکنند. مسلمانان با هم برادر اند؛ مسلمانانی‎که در هر گوشه‌ای از دنیا زندگی می‌کنند، با هم برادر اند و هیچ‌کس این رابطه را از میان شان از بین برده نمی‌تواند؛ چون این یک رابطه‌ی عقیدوی و بسیار محکم می‌باشد.


    جالبیت  
|  

4.9

5/


ارزیاب کنندګان:8



   ارسال نظر