نویسنده: فیصل سایس
طبق
گزارش مؤسسۀ خیریۀ "آگسفام" در سال ۲۰۱۷م، بیش از ۸۲ درصد
سرمایۀ تولیدی جهان نصیب یک درصد از ثروتمندترین انسانها شدهاست. در این گزارش آمدهاست:
در زندگی بیش از ۴ملیارد
انسان تغییر مثبت رونما نشده است. آگسفام در گزارش خود آوردهاست که فاصله میان اغنیاء
و فقراء بهشدت روبه افزایش است.
پس
از حاکمیت ایدیولوژی سرمایهداری-دموکراسی، لگام گسیختگی و تکرویها در همه بخشهای
زندگی انسانها پدید آمدهاست، که فربهترین نوع آن "بازار آزاد" است. این
بخش ایدیولوژی سرمایهداری برای انسانهای امروزی، باالخصوص طبقۀ فقیر و کمدرآمد جامعه
بسیار گران تمام شدهاست؛ زیرا با استفاده از این مفهوم، سرمایهگذاران و
سهامداران میتوانند از پدیدههای انحصار و احتکار مستفید شوند و نرخ را در بازار
در قبضۀ خود بگیرند. امروزه
کار به جای رسیدهاست که در زیر سایۀ بازار آزاد، چند فرد انگشتشمار ثروت و قدرت را
در انحصار خود قرار داده و بقیۀ مردم با فقر شدید و بیکاری دست و پنجه نرم میکنند.
پس
ازحاکمیت چندین سالۀ سرمایهداری، ایدیولوژی کمونیستی از بیعدالتیهای اقتصادی و شکلگیری
دو طبقه(فقیر و سرمایهدار) شکل گرفت، که نظام کمونیستی هم از پسِ این بیعدالتی بیرون
آمده نتوانست؛ سرانجام محکوم به شکست شد.
امروزه
که از انقلاب کبیر فرانسه نزدیک به ۲۳۰ سال میگذرد، فقر بیشتر
از هرروز دامنگیر مردم شدهاست. قرار گزارشهای مطرح شده، فقط در کشور هندوستان ۲۵۰ میلیون
انسان در معرض فقر شدید قرار دارند. از این میان، ۳۰ میلیون
انسان در این کشور خانه بدوش اند. این رقم چشمگیر که تعدادشان به اندازۀ کل نفوس
افغانستان بالغ میشود، تمام عمرشان را در خیابانها و جنگلها سپری میکنند.
چیزیکه
خیلی ملموس و آفتابی میباشد، استمرار این واقعیت تلخ و ناگوار است. دیروز کمونیزم
برای نابودی نظام سرمایهداری، که عامل اصلی این همه بدبختیها شناخته شدهاست،
قدعلم نمود؛ ولی نتوانست غالب شود. اگر ایدیولوژی کمونیزم نتوانست تغییر کلی و مطلوب
را ایجاد نماید، نباید بشر چنین حالت رقتبار را به تماشا بنشیند.
بدیل
معقول و کارسازتر از هر ایدیولوژی بشری که بتواند مهمترین مشکل اقتصادی امروزی را
حل نماید، اسلام عزیز است. نظام اقتصادی اسلام با جمع آوری زکات اموال مسلمین و
صدقات لازمی نمیگذارد تا میان سرمایهدارها و کم درآمدها فاصلۀ فاحش و عمیق ایجاد
شود، و این یک ادعای محض و بیاساس نیست، بلکه واقعیت است که تاریخ آن را در دوران
حاکمیت اسلام در طول قرون متمادی به تجربه گرفته است.
بناءً
از الزامات امروزی بشر و خصوصاً مسلمانهاست که با تحکیم حاکمیت اسلامی؛ عدالت
اقتصادی را قبل از انقراض و نابودی کتلۀ عظیمی از انسانها به تجربه بگیرند و از
جمع شدت ثروت همهگانی در دستان یک اقلیت، که تعدادشان به یک درصد هم نمیرسند، جلوگیری
نمایند.