جوانان باید از کی الگو بگیرند؟!
03/26/2018 | دیگران

    جالبیت   |  

0.0

5/


ارزیاب کنندګان:0

نویسنده: شهزاد "محمدی"
نیروی جوان بزرگترین قشر هرجامعه را تشیکل داده و یکی از فکتورهای ترقی و پیشرفت جوامع به شمار می‌روند، هر ایدیولوژی در ادوار مختلف تاریخ بالای این طبقه توجه داشته و برای حمل خود از این نیرو استفادۀ اعظمی را برده است. در گذشتۀ نه چندان دور، که کمونیزم حاکم دنیا بود، در حمل و تطبیق خود از جوانان استفاده نموده و این طبقۀ جامعه را نادیده نگرفت و در حال حاضر سرمایه‌داری نیز توجه خاصی بالای جوانان مبذول داشته است. توجه سرمایه‌داری در نهادهای اکادمیک، بورسیه‌های تحصیلی در کشورهای غربی، ایجاد نهادها بر مبانی ارزش‌های دموکراتیک، فرهنگ دموکراسی و...  همه بیانگر این موضوع می‌باشد.
اسلام هم به عنوان یک ایدیولوژی و مبدءالهی در بدو دعوت خود از جوانان آغاز نموده، قوت این قشر جامعه را نادیده نگرفته و دعوت اسلام به رهبری پیامبرﷺ از حضرت ابوبکر رضی الله عنه شروع و جوانانی چون حضرات عمر، سعد ابن وقاص، عبدالرحمن بن عوف، عبدالله ابن مسعود ، علی بن ابی طالب رضی الله عنهم، جوانان قریش را به سوی اسلام فراخوانده و آنان با پذیرش اسلام در حمل ایدیولوژی اسلام زحمات فراوان را در این راه متحمل شدند. بعدها نیز با مشرف شدن اکثریت جوانان مکه همانند حضرات خالد بن ولید، عمرو بن العاص و عکرمه رضی الله عنهم اسلام قوت بیشتر گرفت و اینان با نیروی شمیشرشان اسلام را تا قلمروهای فارس و روم حمل نموده و شهنشاهان را از تخت و تاج‌شان به زیر کشیدند.
قرآن‌کریم در جاهای مختلف از جوانان به نیکی یاد نموده و از مبارزات آنان به عنوان الگو و نمونه ذکر کرده است. الله سبحانه وتعالی ابراهیم علیه السلام را منحیث یک جوان یادآوری نموده می‌فرماید:

﴿قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ﴾
[انبیاء: 60]
ترجمه:  گفتند: شنیدیم نوجوانی از(مخالفت با) بت‌ها سخن می‌گفت که او را ابراهیم می‌گویند.
در جای دیگر قرآن‌کریم داستان اصحاب کهف را به عنوان جوانان چنین یادآوری نموده است.

﴿إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى﴾
[الکهف: 13]
ترجمه:  ایشان جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان داشتند، و ما بر یقین و هدایت‌شان افزوده بودیم.


این همه نمایانگر اهمیت و توجه ایدیولوژی‌ها بالای جوانان و نقش آنان در عرصه‌های مختلف تاریخ و در تغییر و نهضت جوامع بشری می‌باشد، اما اگر این نیرو در مسیر درست جهت داده نشود، سبب انحطاط و عقب مانده‌گی جامعه گردیده و استعدادهای این قشر به نابودی می‌گراید. از همین لحاظ، ایجاب می‌نماید تا جوانان در الگوبرداری خود دقیق شده و آگاهانه گام بردارند، خصوصاً در شرایط کنونی که نظام سرمایه‌داری استعدادها را به نابودی کشانده و یا در جهت تضمین و تطبیق اساسات و نظام خود استفاده نموده است. تطبیق نظام دموکراسی-سرمایه داری در جوامع اسلامی با ایجاد برنامه‌های مبتذل، ترویج فحشاء و فساداخلاقی مسیر جوانان مسلمان را به قهقرای جهل و انحطاط کشانده  است.
پس در چنین وضیعت جوانان مسلمان باید اصحاب کهف و حضرت ابراهیم را که در قرآن‌کریم به عنوان جوان یاد نموده الگو و سرمشق خود قرار داده و چنان قدم بردارند که دیگر استعمار از استعداد و ظرفیت این نیروی قدرتمند در جهت محو و ازبین بردن ارزش‌های اسلامی استفاده ننماید.


    جالبیت  
|  

0.0

5/


ارزیاب کنندګان:0



   ارسال نظر