هیتلر خاور میانه و اقدامات ولیعهد سعودی
12/29/2017 | دیگران

    جالبیت   |  

4.8

5/


ارزیاب کنندګان:5

نویسنده: محمد حارث پویا
خبر:
به تاریخ ۲۳نومبر ۲۰۱۷م روزنامۀ نیویارک تایمز متن مصاحبۀ طولانی با امیرمحمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را منتشر کرد. محمد بن سلمان در آن مصاحبه مستقیماً "آیت الله علی خامنه‎ای"رهبر ایران را "هیتلر جدید" توصیف کرده، مسامحه و آرام بودن در برابر او را سیاستی ناکارآمد خوانده است.
ولیعهد سعودی سازش‎کاری برخی کشورهای غربی در برابر آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی را یاد آور شده که نتیجۀ آن، تشویق او و دنبال کردن برنامه‎های توسعه‎طلبانه و بروز جنگ دوم جهانی بود. محمد بن سلمان  گفت: «ما از تجربه اروپائیان آموخته‎ایم که مسامحه و کوتاه آمدن نتیجه بخش نیست. ما نمی‎خواهیم به واسطۀ سازش‎کاری با هیتلر جدید در ایران آن‎چه را که در جنگ جهانی دوم در اروپا روی داد، در خاورمیانه هم تکرار کنیم.» (منبع: نیویارک تایمز)
ولیعهد سعودی در مورد برنامۀ خود برای اصلاحات اجتماعی، انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹م ایران را عامل تحولات منفی در منطقه و کشورش قلمداد کرد، به گفتۀ او، عربستان سعودی نیز که راه درست مقابله با این تهدید را نمی‎دانست، متقابلًا از نگرش سنتی خود نسبت به اسلام که نگرشی معتدل بود، فاصله گرفته و به بنیادگرایی گرایش یافت و در رقابت با ایران، به صدور اسلام‎گرایی افراطی روی آورد که نتیجۀ آن حمایت از گروه‎های تندرو مانند طالبان بود.
تبصره :
اقدامات اخیر ولیعهد سعودی بخاطر تعمیم و جایگزینی اسلام معتدل در عربستان و اختلافات سیاسی بین این کشور و ایران، اخیراً فضای بسیاری را در رسانه‏‎ها اشغال نموده است.
روابط بین ایران و عربستان در سال‎های اخیر تیره و تار بوده و بحران یمن و سوریه، استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان و پرتاب یک موشک از طرف حوثی‎های مورد حمایت ایران از یمن به میدان هوایی ریاض پایتخت سعودی، به این تنش‎ها شدت بسیاری بخشیده است. اما در این میان و از این اختلافات، بیشتر دشمنان اسلام و مسلمانان به خصوص امریکا، دولت یهود، روسیه وغیره نفع می‎برند، به طور مثال: رئیس ستاد کل ارتش دولت یهود گفته است که: «با عربستان در بارۀ ایران اتفاق نظر داریم.»
باید بدانیم که عامل اصلی همۀ این اختلافات بین امت اسلامی، دشمنان اسلام و تحریکات و انگیزه‎های‎شان می‎باشند. از یک طرف روسیه و کوریای شمالی به ایران، به خاطر ایستادگی در برابر امریکا و متحدان‎اش به خصوص عربستان، جرأت و انگیزه می‎دهند، و از طرف دیگر مریکا و دولت یهود عربستان را به منظور ایستادگی در برابر ایران تشویق و حمایت می‎کنند؛ در حالی‎که همۀ آن‎ها قاتلان هزاران مسلمان در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، فلسطین، وغیره هستند.
هم‎چنان قسمی‎که دیده می‎شود، یکی از مهم‎ترین دست‎آوردهای دونالد ترامپ در سفرش به عربستان سعودی، آموختن اسلام معتدل و اسلام افراطی به آل سعود به خصوص ولیعهد سعودی محمد بن سلمان می‎باشد. عامل تغییرات چشم‎گیری‎که این روزها در عربستان رخ می‎دهد و سیاسیون جهان را مات و مبهوت کرده است، ولیعهد سعودی بوده و به تحقیق که منبع انگیزۀ او هم تقدیرها و تحسین‎های بادارش ترامپ می‎باشد؛ چون بعد از تحسین‎های ترامپ از عربستان به خصوص محمد بن سلمان بود که مفکورۀ اسلام معتدل و اصلاحات به فکر این شاهزادۀ سعودی افتاد و آوازۀ او را در بخش اصلاحات در عربستان به خاطر محو اسلام افراطی که اجدادش آن‎را بعد از ۱۹۷۹م حاکم کرده بودند، در جهان فراگیر ساخت.
در واقع ضعف سیاسی مسلمانان را در تفکیک بین دوست و دشمن‎شان نشان می‎دهد که امروزه غرب مسلمانان را مانند مهره‎های شطرنج به‎جان هم انداخته و سرزمین‎های اسلامی را میدان جنگ نیابتی‎شان ساخته‎اند. هم‎چنان ضعف عده‎ای از مسلمانان در بخش درک مفاهیم اسلامی، به اندازه‎یی است که اسلام اصیل را در آزادی زنان تا سرحد نادیده گرفتن حجاب، معاشرت بین زن و مرد، پخش موزیک وغیره می‎پندارند. در واقع باید از این مسلمان نماها پرسید که تا به کی می‎خواهید چاپلوسی باداران‎تان را بکنید و تا به کی می‎خواهید به اختلافات بین‎تان ادامه دهید؟ آیا راه خروج از مشکلات و حل بحران‎های موجود در منطقه همین است؟!


    جالبیت  
|  

4.8

5/


ارزیاب کنندګان:5



   ارسال نظر