تاسیس خلافت، از خیال تا واقعت
03/08/2018 | دیگران

    جالبیت   |  

4.6

5/


ارزیاب کنندګان:4

نویسنده: شهزاد
زمانی‌که از حاکمیت اسلام و نظام سیاسی‌اش صحبت و یا هم دعوتی صورت می‌گیرد، عدۀ از مسلمانان فکر می‌کنند که در شرایط کنونی تأسیس نظام سیاسی اسلام(خلافت) خواب و خیال است و اصلاً رسیدن به چنین هدف والایی را ناممکن می‌دانند. در مقالۀ هذا می‌خواهیم از دید عقلی، تاریخی و شرعی روی این مسئله بپردازیم. بناءً در قدم نخست نیاز است  تا از امکانات و ظرفیت‌های جهان اسلام باخبر شویم.
عوامل قدرت در سرزمین‌های اسلامی، مواد خام( نفت و گاز)، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقلیمی، ارتش و نیروی جوان می‌باشد. مسلمانان به لحاظ این فکتورها از جمله قوی‌ترین و توان‌مندترین ممالک جهان به شمار می‌روند. طوری‌که ٨٨ درصد نفت و ٦٤ درصد گاز طبیعی جهان در سرزمین‌های اسلامی، به خصوص در خاورمیانه موقعیت دارد. هم‌چنان موقعیت جغرافیایی ممالک اسلامی طوری می‌باشد که در وسط کرۀ زمین قرار گرفته و ارتباط گرفتن کشورهای غربی و شرقی بدون عبور از آن بسیار سخت و پر هزینه می‌باشد.
هم‌چنان از لحاظ اقلیمی، سرزمین‌های اسلامی در جایی قرار دارند که بهترین استفاده را از انرژی آفتاب و باد کرده می‌تواند، نمونۀ آن کشور لیبیا در شمال افریقا است که توانایی تولید برق کل اروپا را دارا است. هم‌چنین ارتش و نیروی جوان سرزمین‌های اسلامی اگر متحد شوند، یک نیروی شکست ناپذیر خواهند شد که هیچ قدرتی توانایی شکست آن را نخواهد داشت. استفادۀ درست از منابع و امکانات موجود در سرزمین‌های اسلامی می‌تواند مسلمانان را به یک ابرقدرت جهانی و شکست ناپذیر مبدل سازد. می‌توان به زبان ساده چنین بیان کرد:
فرض کنید با پنج میلیون افغانی می‌خواهید یک آپارتمان بسازید، حالا تصور نمایید، اگر از این پول استفاده نکنید، به طور اتومات آپارتمان شما اعمار خواهد شد؟ چنین کاری نمی‌شود؛ چون برای اعمار کردن آپارتمان نیاز است کمی به خود زحمت دهید، در جستجوی کارگر و معمار شده، مصالح و تجهیزات خریداری نمایید. با این اعوامل و به کمک هم‌دیگرشان می‌توانید آپارتمان را اعمار کنید. منابع و امکانات مسلمانان نیز از این قرار است، تا زمانی‌که از آن‌ها استفادۀ درست صورت نگیرد، مسلمانان را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل نخواهد کرد. بناءً نیاز است کمی زحمت را متحمل شویم و به صورت فکری-سیاسی برای تغییر جامعه و وحدت سیاسی مسلمانان مبارزه کنیم، تا مسلمانان به کمک هم‌دیگر خود بتوانند از منابع و امکانات خویش بهترین و موثرترین استفاده را کرده و خلافت اسلامی را تأسیس کنند.
هم‌چنان با بررسی تاریخ گذشته‌گان به این حقیقت پی می‌بریم که چگونه افراد با اراده‌های راسخ توانستند منحیث ابرقدرت جهانی ظهور کنند. اگر نظری به تاریخ عرب‌ها قبل از اسلام بیندازیم، می‌بینیم که آن‌ها کاملاً در انحطاط و گمراهی قرار داشتند. با ظهور اسلام صحابۀ کرام رضی الله عنهم اجمعین به رهبری حضرت محمد صلی الله و علیه وسلم و با ارادۀ راسخ توانستند در ظرف ٥٠سال بزرگ‌ترین امپراطوری‌های زمان خویش را شکست داده و به حیث ابرقدرت جهانی چندین قرن در جهان حکمروایی کنند.
هم‌چنین با بررسی تاریخ قرون وسطی پی خواهیم برد که مردمان اروپایی کاملاً ضعیف و در انحطاط بودند، از دل آن جامعه اشخاصی با ارادۀ استوار پیدا شدند، سالیان سال برای تغییر جامعۀ خویش مبارزه کردند و باالآخره بعد از مبارزۀ ٥٠٠ الی ٨٠٠ ساله توانستند در قرن ١٩میلادی جامعۀ خود را از آن حالت اسف‌بار بیرون کشیده تا اکنون منحیث ابرقدرت در جهان حکمروایی کنند. بناءً از تاریخ گذشته‌گان نتیجه می‌گیریم، انسان‌هایی‌که با ارادۀ راسخ و استوار در راه رسیدن به هدف خویش قدم می‌گذارند، بدون شک به اهداف خویش نایل می‌شوند.
هم‌چنان بر مبنای سنت الهی کسانی‌که به الله سبحانه وتعالی ایمان می‌آورند و کارهای شایسته انجام می‌دهند، الله سبحانه وتعالی نصرت خویش را شامل حال‌شان کرده و آن‌ها را قطعاً بر روی زمین جانشین و حکمران قرار می‌دهد.الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَعَدَاللَّهُالَّذِينَآمَنُوامِنكُمْوَعَمِلُواالصَّالِحَاتِلَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾
[نور: 55]
ترجمه: الله(سبحانه وتعالی) به کسانی از شما که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، وعده داده است که قطعاً آن‌ها را در زمین جانشین(و حکمران) خواهد کرد، همان‌گونه کسانی را که پیش از آن‌ها بودند، جانشین(و حکمران) ساخت، دین‌شان را که برای آن‌ها پسندیده بود، برای آن‌ها استوار(و پابرجا) ساخت؛ یقیناً ترس(و خوف)‌ شان را به امنیت مبدل می‌کند، تنها مرا پرستش می‌کنند و چیزی را با من شریک نمی‌سازند و کسانی‌که بعد از این کافر شوند، از جملۀ فاسقان اند.

بنابر دلایل ذکر شده، برپا کردن خلافت یا دولت اسلامی آرزویی نیست که از خواهشات نفسانی ما نشأت کرده باشد، بلکه حقیقتی است که در گذشته وجود داشته و در آینده نیز الله سبحانه وتعالی وعدۀ آن را برای مؤمنین داده است. ان‌شاءالله به وسیلۀ بندگان مخلص الله سبحانه وتعالی اقامه خواهد شد.


    جالبیت  
|  

4.6

5/


ارزیاب کنندګان:4



   ارسال نظر