احمد صدیق احمدی

احمدصدیق احمدی؛ تحلیل‌گرسیاسی و پژوهشگر مسایل تاریخی.
وی در بدخشان متولد و تحصیلات خود را تا مقطع لیسان در دانشگاه کابل ادامه داده است. از احمدصدیق تاکنون بیشتر از صد پژوهش و تحلیل در مسایل سیاسی، تاریخی و جغرافیایی در رسانه‌های معتبر به‌نشر رسیده است.

 د مقالو په اړه نظر او تبصرې:  د کتونکو کچه: 0٪  
fb د بحث او نظر ځای
اردو سیاسی می‌شود؛ آیندۀ افغانستان در دستِ اردو!

به سخنِ معروف؛ اگر تصمیم‌گیری دولت‌ها بجای سیاست‌مداران به دست نظامیان قرار گیرد، جغرافیا، مردم و ارزش‌های آن دیگرگون خواهند شد. زیرا نظامیان همواره قضایا را از دیدگاه جنگ و نظامی‌گیر می‌نگرند؛ در حالی‌که در چنین شرایط، سیاست‌مدار با دیپلوماسی می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیچیده‌ای را که هزینۀ مالی و جانی زیادی را در پی دارد، به سادگی برطرف سازد. نمونۀ آن را می‌توان در دیپلوماسی امریکا با نظام کمونیستی چین در اوج جنگ سرد به خوبی مشاهده نمود.

02/11/2018

ایالات متحده امریکا و آیندۀ افغانستان

تداوم جنگ و گستردگی بحران از یک‎سو و نیز دخیل بودن قدرت‎های منطقه و جهان از سوی دیگر، پیچیدگی این بحران را بیشتر ساخته که برای بسیاری ابهام و سردرگمی را بوجود آورده است. چنین وضعیت و نیز دشواری‎های ناشی از آن هرچیز را برای مردم به بحران مبدل کرده است. بیکاری، فقر، فساد، تجاوز و غیرِ قابل تحمل این‎که ناامنی و جنگ روزانه ده‎ها تن را قربانی می‎گیرد.

11/26/2017

امریکا پاکستان را قربانی افغانستان نخواهد کرد

برخی‎ها با برداشتِ رسانه‎ای از استراتیژی دونالد ترامپ پیرامون آسیای جنوبی و افغانستان، به این نظر اند که ایالات متحدۀ امریکا به گونه‎ای بی‎پیشینه پاکستان را تحت فشار قرار داده است. برخی دیگر اما این استراتیژی را ناشی از سیاست‎های دولت افغانستان تعبیر می‎کنند. آیا واقعاً امریکا به دنبال تشدید فشار بر متحد دیرینه‎اش-پاکستان- می‎باشد؟ و آیا این تنها کشورِ مسلمان و مسلح به سلاح هسته‎ای را قربانی افغانستان خواهد نمود؟

10/03/2017

استقلال خواهی چیست و آیا به آن دست یافته ایم؟

افغانستان ظاهراً در سال ۱۹۱۹ میلادی استقلالش را از استعمار انگلیس اعلام داشت. جالب این‎که از آن زمان تاکنون حاکمان این سرزمین ثبات منطقه‎ای و جهانی افغانستان را حفظ نکرده‎اند. بحران داخلی و یاهم دخالت‎های منطقه‎ای و جهانی باعث شده ثبات در این جغرافیا تا این دم شکل نگرید؛ این مسئله بویژه پس از مطرح شدن استقلال برجسته بوده‎است. با توجه به این، آیا اعلام استقلال و آزادی یک کشور به تنهایی می‎تواند این رویا را واقعیت بخشد؟ و سرانجام این مفکوره از کجا بوجود آمده‎است؟

08/19/2017

اسلام سیاسی چیست، و آیا اسلام سیاسی مردود است؟

پس از قرن ها حاکمیت، ارزش مندترین چیزی که در یک قرن اخیر مسلمانان در نبودش دیدگاه های فقهی اختلافی شان به تفرقه افگنی و مرزهای کنونی شان به دشمنی مبدل شده است مسئله عدم درک درست از نظام سیاسی و طرز حکومت داری واحد می باشد، که به اثر آن فجیعانه از هر آدرسی سرکوب می شوند. این در حالیست که فهم این مسئله در عصر پیامبر بویژه پس از وفات آن حضرت برای اصحاب کرام-و نخستین الگوی های مسلمانان- بسیار سهل و آسان بود.

07/24/2017