چرا امریکا ملا منصور را از بین برد؟
08/11/2016 | عثمان هوشنگ

    جالبیت   |  

4.7

5/


ارزیاب کنندګان:12

گروه‌ هایی که براساس فعالیت‌ های نظامی خواهان مقابله با غرب هستند، در نهایت برای رسیدن به‏ هدف در دام یک ابرقدرت افتاده و منحیث یک مهره در بازی‌ های سیاسی از آن‌ ها استفاده صورت می ‌گیرد. طالبان نیز یکی از گروه‌ های نظامی بوده که همواره با فعالیت ‌های نظامی خواستند تا در برابر غرب مبارزه نمایند.
امریکا در سال 2001م برای سرکوبی طالبان وارد افغانستان شد. در اثر لشکر کشی امریکا به افغانستان، نظام مستقر طالبان در بسیاری مناطق افغانستان سقوط کرد. امریکا در طول 14 سال با شعار مبارزه علیه به‏ اصطلاح تروریزم در برابر طالبان جنگید، اما در اواخر سال 2014م دولت امریکا طالبان را از لیست سیاه خود بیرون کرده به این موضوع پایان داد. امریکا در این سال به ‏صراحت بیان داشت که طالبان و رهبران این گروه در صورتی که منافع امریکا را تهدید نکنند، هدف قرار نخواهند گرفت. پرسش اینجاست که چه باعث شد تا امریکا طالبان را بار دیگر دشمن خطاب نموده و رهبر این گروه را هدف قرار دهد؟
در حقیقت زمان آن فرا رسیده تا طالبان نیز در این بازی بزرگِ امریکا به‏ کار خود پایان دهند، چون بعد از شکل ‌گیری داعش، امریکا در صدد آن بود و نیز است تا به ‏وسیله این گروهی ایجاد شده ‌یی خود، بتواند از طریق افغانستان ناامنی را به آسیای میانه انتقال دهد. در چنین شرایطی بحث خلافت خراسان بزرگ از سوی داعش توجه بیشتری را به‏ خود جلب نموده است. در آن سوی مرز، کشورهای؛ مانند: روسیه حساسیت قضیه را درک کرده ‏اند و به ‏هیچ صورت اجازه نخواهند داد تا امریکا به این هدف خود دست یابد.
دقیقاً‌ برای پیاده کردن همین بازی نیاز بود تا نقش طالبان به ‏مرور زمان کمتر شود که امریکا در این راستا بعد از شکل ‌گیری داعش نتوانست تا با همکاری پاکستان و طرح ایجاد شده برای وارد شدن طالبان به ‏پروسه صلح این گروه را منزوی سازد؛ چون همزمان با این بازی امریکا، روسیه نیز خواست تا با حمایت مالی از ‏طالبان بتواند دیواری را در برابر برنامه امریکا ایجاد کند. حتی این ‏که براساس گزارش نشر شده در روزنامه انگلیسی «سندی تایمز» ملا منصور رهبر طالبان در این اواخر در شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان با پوتین ملاقت داشته است و در مقابل پوتین نیز اعلام حمایت مالی به این گروه کرده است.(1)
به‏ همین دلیل بود که امریکا متوجه حساسیت قضیه گردید و وارد صحنه شد، و بدون این ‏که دولت پاکستان و افغانستان در جریان قرار داده شوند، ملا منصور را از بین برد. این موضوع به ‏شکل رسمی از سوی اوباما ریئس جمهور امریکا اعلام گردید.(2)

http://www.theaustralian.com.au/news/world/the-times/taliban-leader-gains-vladimir-putins-help-at-secret-meeting/news-story/c212a1f20b685fae034c63ea7b0cdb89  (1)
http://www.nytimes.com/2016/05/24/world/asia/obama-mullah-mansour-taliban-killed.html?_r=0  (2)


    جالبیت  
|  

4.7

5/


ارزیاب کنندګان:12



   ارسال نظر